Ostroga piętowa

Ostroga piętowa 273 210 dr Jerzakowski

„Ostroga piętowa” to powszechnie występujące schorzenie objawiające się dolegliwościami bólowymi okolicy pięty, nasilającymi się w trakcie i po wysiłku. Praktycznie każdy pacjent  przyczynę dolegliwości upatruje w tak zwanej „ostrodze”, czyli nadbudowie kostnej  w okolicy guza piętowego o kształcie charakterystycznego kostnego „pazura”, widocznego na zdjęciu RTG.

Jak jest naprawdę?

Definicja

„Ostroga piętowa” to zwyrodnieniowa choroba piętowego przyczepu rozcięgna podeszwowego o etiologii przeciążeniowej.

Tak zwana „ostroga piętowa” to tak naprawdę choroba rozcięgna podeszwowego, a konkretnie jej piętowego przyczepu. Jest to jedna z najczęściej występujących przyczyn dolegliwości bólowych okolicy pięty.  Aby wyjaśnić istotę choroby należy najpierw opisać w kilku zdaniach czym jest i jaką funkcję ma rozcięgno podeszwowe.

Rys. Schemat budowy rozcięgna podeszwowego. Źródło internet.

Rozcięgno podeszwowe to mocna włóknista struktura przypominająca rozszerzającą się taśmę. Biegnie od guza piętowego ku przodowi, rozszerzając się na pięć mniejszych pasm przyczepionych do stawów śródstopno-paliczkowych stopy. Podstawową funkcją struktury jest amortyzacja stopy podczas chodu, czy biegu. Rozcięgno podeszwowe kształtuje również łuk sklepienia podłużnego stopy.

Patomechanizm

W wyniku powtarzających się przeciążeń w obrębie stopy dochodzi do powstawania uszkodzeń, a następnie zmian degeneracyjnych w obrębie przyczepu rozcięgna do guza piętowego. Zmieniona zwyrodnieniowo tkanka rozcięgna jest mniej podatna na przeciążenia, co powoduje, że również łatwiej się uszkadza. Powstaje w ten sposób „błędne koło” efektem którego jest objęcie procesem zwyrodnieniowym również tkanki kostnej guza piętowego. Kość guza piętowego w miejscu przyczepu rozcięgna podeszwowego ulega przebudowie zwyrodnieniowej w wyniku czego może uformować się osteofit, czyli nadbudowa kostna, powszechnie znana , jako „ostroga piętowa”. Można więc powiedzieć, że widoczny w RTG kolec kostny w okolicy pięty jest efektem , a nie przyczyną procesu zwyrodnieniowego toczącego się w obrębie rozcięgna podeszwowego.

„Ostroga piętowa” widoczna w obrazie RTG, jako kolec kostny wystający z pięty jest konsekwencją, a nie przyczyną procesu chorobowego toczącego się w rozcięgnie podeszwowym.

Objawy

• Ból pięty (kłucie, pieczenie, ucisk) nasilający się po chodzeniu, bieganiu, rzadziej spoczynkowy
  • Obrzęk (rzadko spotykany objaw)

Przyczyny

Choroba ma tło przeciążeniowe. Schorzenie w równym stopniu dotyczy kobiet i mężczyzn. Do najczęściej wymienianych przyczyn choroby należą:

• Intensywny trening (sporty biegowe)
  • Nadwaga
  • Niewygodne obuwie
  • Nieprawidłowa budowa stopy (płaskostopie, stopa wydrążona)

Rozpoznanie zapalenia rozcięgna podeszwowego odbywa się w oparciu o dokładnie zebrany wywiad lekarski, badanie fizykalne i dodatkowe badania obrazowe. RTG i USG stopy to podstawowe badania obrazowe potwierdzające wstępne rozpoznanie.

Fot. Osteofit guza piętowego w przebiegu zapalenia rozcięgna podeszwowego.

W leczeniu „ostrogi piętowej” stosuje się metody nieoperacyjne oraz operacyjne. Wśród tych pierwszych powszechnie zastosowanie ma fizykoterapia (ultradźwięki, pole magnetyczne, fala uderzeniowa, laser wysokoenergetyczny), ćwiczenia rozciągające, farmakologiczne leczenie przeciwbólowe. Nie wolno zapomnieć o stosowaniu wkładek, tak zwanych podpiętek, czy wkładek ortopedycznych. Powszechnie stosowane metody zabiegowe to: blokady sterydowe, iniekcje z osoczem bogatopłytkowym (PRP), iniekcje komórek macierzystych, zabiegi operacyjne.