Leki na „wzmocnienie stawów” – chondroityna i glukozamina

Leki na „wzmocnienie stawów” – chondroityna i glukozamina 780 400 dr Jerzakowski

Rynek suplementów diety pełen jest preparatów zawierających rozmaite postacie glukozaminy i chondroityny. Produkty te reklamowane są jako panaceum na różne dolegliwości narządu ruchu, szczególnie mocno przypisuje im się działanie przeciwbólowe na stawy, oczywiście nie mogło zabraknąć tu również hasła o regeneracji chrząstki stawowej?

Jakie są fakty?:

Chondroityna jest ogranicznym związkiem chemicznym z grupy mukopilisacharydów. Jest ona jednym z głównych składników chrząstki stawowej i przypisuje się jej rolę zmniejszania tarcia w stawie między powierzchniami chrzęstnymi kości tworzących ten staw.

Glukozamina jest organicznym związkiem chemicznym z grupy aminocukrów. Jest ona również protoplastą dla innych ważnych biologicznie substancji, jak chociażby chondroityny, czy heparyny. W postaci siarczanu glukozaminy występuje ona w chrząstce, a dokładnie w substancji międzykomórkowej chrząstki,  zwanej macierzą. Dzięki zdolności glukozaminy do wiązania wody przypisuje się jej wpływanie na giętkość i sprężystość chrząstki, a tym samym na jej wytrzymałość.

• Glukozamina i chondroityna są ważnymi składnikiami chrząstki stawowej.

• Testy kliniczne potwierdzają, że równoczesne przyjmowanie glukozaminy i chondroityny zmniejsza postęp choroby zwyrodnieniowej w kontrolnych badaniach RTG.

• Istnieją na rynku preparaty zawierające chondroitynę i glukozaminę tylko na receptę, a więc zaliczane do leków, nie suplementów diety. Nie mają one jednak na rynku polskim refundacji.

• European League Against Rheumatism (EULAR) rekomenduje stosowanie siarczanu glukozaminy i chondroityny w leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów, jako leku działającego objawowo (poprawia funkcję stawu i może modyfikować jego strukturę), przy niskiej toksyczności.

• Glukozamina i chondroityna  nie ma udowodnionego działania przeciwbólowego w chorobach zwyrodnieniowych stawów.

• Glukozamina i chondroityna nie wpływa na regenerację chrząstki. Żaden preparat farmakologiczny w postaci doustnej NIE POWODUJE REGENERACJI CHRZĄSTKI!!!